Innovatie als drijfveer voor een duurzame toekomst

Innovatie is cruciaal in Bekaerts strategie om duurzame rendabele groei te bereiken. In 2013 hebben we daarom intensief geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe producten en het verbeteren van onze productieprocessen.

Bekaert_Technology_labs2013

De technologiecentra van Bekaert zijn uitgerust met labo's en pilootlijnen.

In nauwe samenwerking met onze klanten hebben we onze nieuwe generatie staalkoord voor banden verder ontwikkeld, zoals de super-tensile en ultra-tensile reeks. Deze reeks laat bandenproducenten toe om banden te maken met een lager gewicht en een lagere rolweerstand, waardoor het brandstofverbruik vermindert en de prestatieklasse van bandenmodellen in internationale standaarden verbetert.

In 2013 bleven we ook investeren in onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten die de kenmerken van staalkoord fundamenteel wijzigen. Bekaerts succesvolle lancering van staalkoord met ternaire legeringsdeklaag bijvoorbeeld, draagt bij tot duurzamere banden en milieuvriendelijkere processen in de fabrieken van bandenproducenten. Het innovatieve staalkoordconcept elimineert de noodzaak om kobalt toe te voegen aan de rubber mix. Deze gedifferentieerde technologie biedt onze klanten een kostenbesparing, terwijl doorgedreven testen hebben uitgewezen dat het concept een belangrijke positieve impact heeft op adhesie, rolweerstand en de levensduur van de band.

De bouwindustrie toonde grote interesse voor onze in 2012 gelanceerde nieuwe reeks Dramix® vezels voor betonversterking. De toevoeging van de nieuwe staalvezels in de 4D en 5D reeksen tilt betonversterking naar een hogere performantiestandaard: voorheen ongekende niveaus van verankering, treksterkte en ductiliteit garanderen de best mogelijke oplossing in een steeds bredere waaier aan toepassingen.

Bekaerts kabelplatform bleef ook innoveren, met nieuwe kabeltypes voor hijstoepassingen die een grotere sterkte en verbeterde kwaliteit van de kabels en kabeldraad beogen.

De ontwikkeling van betere deklagen op kabeldraad voor rotsbescherming resulteerde in een verbeterde corrosieweerstand.

Bekaert zette de ontwikkeling van met staalkoord versterkt thermoplastisch composietmateriaal verder. De flexibele structuur van dit hybride materiaal maakt het geschikt voor een brede waaier aan toepassingen die een hoge schokabsorptie vereisen, zoals onderdelen voor de automobielindustrie, kunststoffen opslagtanks, structurele elementen, reddingsboeien, en stootbuffers in havendokken.

Bekaert bleef investeren in de ontwikkeling van hogeprecisie profieldraden voor flexibele buizen. Deze platte en gevormde staaldraden worden gebruikt voor de mechanische versterking en de optimale drukweerstand van flexibele leidingen die olie en gas van de bron naar het productieplatform transporteren. Een ander voorbeeld zijn onze driehoekig gevormde draden voor wigvormige schermen en filters, gebruikt in fijne filtratieprocessen zoals voor olie en drinkwater.

In kabelbewapening hebben we de treksterkte van onze elektromechanische draden verbeterd. Dit laat onze klanten in energie- en nutsvoorzieningen toe om langere afstanden te overbruggen. We lanceerden ook een amagnetische bewapeningsdraad in de markt. Deze zwaar verzinkte, austenitische roestvaste staaldraad wordt gebruikt om onderzeese voedingskabels te versterken. Een zware zinklaag op austenitisch staal biedt een uitstekende weerstand tegen putcorrosie en spleetcorrosie, waardoor het uiterst geschikt is voor marinetoepassingen en de enige volledig amagnetische oplossing die een excellente corrosieweerstand combineert met gemakkelijke verwerkbaarheid.

Bekaert bleef de noden van de medische sector dienen, met nieuwe ontwikkelingen in roestvrije draden voor toepassingen in tandheelkunde en insuline-injecties.

Het Technologiecenter in Deerlijk (België) coördineert Bekaerts globale onderzoeks- en ontwikkelingsinspanningen.